Kalamullah

Kalamullah

Friday, March 1, 2013

Otak Kamu tengah relaks!



Kisah Fitnah Imam Ahmad

Pertamanya... Imam Ahmad merupakan seorang yang thiqoh, baik dari ilmu-ilmu yang diajarkannya, mahupun peribadi dan tindakannya..
Buku Al-Muntalaq banyak meng-quote- Imam Ahmad, kerana kisah dan nukilannya, terlalu banyak pengajaran, dan sangat berpotensi untuk menjadi ''pembakar'' semangat para daieyah yang cuba untuk sama-sama mengikuti jejak langkah para Awwalun..

Pemahaman Golongan Mu'tazilah yang menyifatkan Al-Quran sebagai makhluq belum berani untuk ''hidup'' terang-terangan pada masa khilafah Al Mahdi, Ar-Rasyid dan Al Amin, malah Ar-Rasyid pernah mengancam akan membunuh tokoh Mu'tazilah yang mengatakan bahwa Al Qur’an adalah makhluq. Namun dia terus bersembunyi pada masa khilafah Ar-Rasyid, setelah Khalifah wafat, barulah dia menampakkan kebid’ahannya dan menyeru manusia kepada kesesatan ini.

Di masa khilafah Al Ma’mun, orang-orang Mu'tazilah berjaya meyakinkan khalifah untuk menjadikan pemahaman Mu'tazilah sebagai ajaran rasmi negara. Kiranya, satu negara tu ikut pemahaman Bid'ah Mu'tazilah, yang memberatkan isu-isu aqidah, etc. Khalifah turut memaksa seluruh rakyatnya untuk mengatakan bahwa Al Qur’an makhluk, terutama para ulamanya. Barangsiapa yang menuruti dan tunduk kepada ajaran ini, maka dia selamat dari siksaan dan penderitaan. Bagi yang menolak dan berdegil dengan mengatakan bahwa Al Qur’an Kalamullah bukan makhluk maka dia akan dipenjarakan, disebat dan berbagai bentuk siksaan lain.

Karena beratnya siksaan dan parahnya penderitaan banyak ulama yang tidak tahan, akhirnya mereka pun mengucapkan apa yang disuruh oleh penguasa zalim. Ramai yang mengambil ''jalan rukhsah'', kerana menyatakan di lisan dan bukan terima di hati masih 'ok'. Tapi, Imam Ahmad sangat berkeras, dan beliau sangat kecewa dengan sikap2 seperti itu, antara kata beliau: “Bagaimana kalian menyikapi hadits “Sesungguhnya orang-orang sebelum Khabbab, yaitu sabda Nabi Muhammad ada yang digergaji kepalanya namun tidak membuatnya berpaling dari agamanya”. HR. Bukhari 12/281. lalu beliau menegaskan, 



“Saya tidak peduli dengan kurungan penjara, penjara dan rumahku sama saja”.

Cuba perhatikan pula petikan daripada Al-Muntalaq dibawah:


Ahmad bin Daud Abu Said al-Wasiti telah berkata:  

“Aku telah masuk ke dalam penjara untuk menemui Imam Ahmad bin Hanbal 
sebelum beliau di sebat. Aku berkata kepadanya, “Wahai Abu Abdullah (gelaran Imam Ahmad), engkau ada keluarga, engkau ada anak-anak kecil. Engkau diberi keuzuran oleh syarak (boleh mengambil rukhsah)”  
Rupa-rupanya kata-kataku itu  memudahkan padanya untuk menjawab. 
Maka berkata Imam Ahmad kepadaku: 
“Wahai Abu Said, kalau beginilah cara fikirmu, engkau sebenar telah berehat.”


Demikianlah.... Para Awwalun telah meletakkan satu standard yang tinggi untuk kita kejar.. Mereka tidak ''relaks'' dan mengikuti flow yang ada.. Tetapi, mereka mengerah untuk berfikir, apakah cara dan celah-celah yang boleh mereka beramal dan mengubah ''masalah/kekangan'', agar semuanya menguntungkan Islam dan dakwah.

Apabila masalah datang.. ia tidak menjadi asbab untuk kita ''memaafkan kedhaifan diri kita''... apabila tiba ujian, mehnah, tidak ''mengizinkan kita untuk menjadi slow''...

masalah mmg ada banyak

ada masalah studi, ada masalah kerja, ada masalah famili, ada masalah kekasih lama, ada masalah kewangan, ada masalah hati, ada masalah ukhuwah, ada masalah anak-anak, ada masalah itu ini itu ini. the list goes on and on.

tp bak kata orang...

"hanya ikan yg mati sahaja yg akan mengikut 'flow'@arus lautan"...

Jadi... boleh ke, sebab xde duit, kita cakap, xleh g usrah?

xde kete tak boleh pg df?

kerja tension xleh fokus dauroh?

mungkin boleh, kalau kita mengambil jalan rukhsah.. tp kalau kita jumpa Imam Ahmad, sila lari laju2, sebab kalau x nanti dia akan cakap

"adakah otak kamu tengah relaks?"

Wallahua'lam


Mohd Aqmin
Bangi

No comments:

Post a Comment